Ir al contenido principal

Xesús Rodríguez Jares


Jares nace 1955 en Viana do Bolo (Ourense). Ao longo da súa vida dedicouse por completo ao ensino exercendo como mestre de ensino básico e secundario, despois como profesor e catedrático de didáctica e organización escolar na Facultade de Ciencias da Educación da Universidade da Coruña.

A primeira escola onde exerce a súa profesión é en Montederramo, na que daba clase a 10 nenos de varios cursos. Naqueles anos non estaba permitido impartir as clases en galego e é por iso que os seus alumnos sorpréndense xa que Jares o primeiro día fálalles en galego e pide que o chamen polo seu nome de pila. Por aquela época estaba moi influenciado polo pensamento da Escola Nova e Escola Moderna pero decide non poñelos en práctica xa que ao non estar permitido o uso da lingua materna nas clases prefería non ter que dar explicacións. Con todo, a pesar de todos estes problemas, tentou levar a cabo unha educación liberadora e as súas clases afastábanse do convencional xa que traballaba investigando o medio. Jares tamén reivindicaba unha escola pública, laica, integradora de crenzas e cultura e que se transmitisen valores democráticos nos centros escolares. 

Unha das súas maiores achegas na educación foi a creación e coordinación do grupo de Educadores para a paz da Nova Escola Galega nos anos 80. Xesús tivo un carácter pioneiro xa que cando ninguén falaba de educación para a paz en España, el abre esta vía de traballo nova e innovadora que trataba temas relacionados coa mellora da convivencia escolar e como buscar ferramentas para afrontar os conflitos. 

Unha das achegas escritas máis importantes deste pedagogo foron as Carpetas Vermellas , eran uns documentos que acompañaron á reforma educativa dos anos 70 e recollían aspectos como os contidos, obxectivos e metodoloxía da educación para a paz e, ademais, naquel momento incorpórase por primeira vez a educación para a paz como obrigatoria no currículo coa materia de cidadanía. 

Xunto con Manuel Dios, concelleiro de Educación e Cidadanía de Santiago de Compostela, crean a rede estatal de investigación para a paz, chamada AIPAZ, que xuntaba a grupos de educación e de investigación para a paz de todo o estado. 

Coa chegada do PP suprímese a materia de cidadanía como obrigatoria e queda reducida a unha materia optativa. Con todo, para Jares a educación para a cidadanía debía ser considerada unha cuestión de estado como o era a educación en xeral. Por iso, revélase en varios xornais e revistas manifiestando a necesidade de formar persoas autónomas e responsables, con capacidade de decisión e reflexión. Por iso a materia de cidadanía era necesaria xa que trataba a convivencia democrática, é dicir, a resolución non violenta dos conflitos e por tanto impulsaba a cultura da paz. Hoxe en día estase tentado crear unha materia específica que aínda que non sexa cidadanía que sexa unha que introduza os valores que trataba Jares. 

Comentarios

Entradas populares de este blog

Alicia López Pardo

Alicia López Pardo, mestra nada en Lugo no 1950, naceu no rural. Isto podería semellar pouco importante, pero é transcendental para entender a súa figura. Foi unha das figuras chave na defensa do rural na educación, loitando tamén pola consideración do galego nas aulas ou reivindicando o valor das mulleres. Defendeu sempre a pedagoxía Freinet, baseada na experiencia como piar fundamental da aprendizaxe. A súa creación máis importante foi o Chirlo Merlo, que se trata dun material didáctico en galego destinado a cativos de 4 e 5 anos no cal, a través de historias do rural, mellora a capacidade de lectura e escritura en lingua galega.

Antonia De la Torre Martínez

Aínda que pasan os anos, hai persoas que deixan rastros que perduran ao longo do tempo. Este é o caso de Antonia de la Torre. Esta muller deixou unha marca moi importante na pedagoxía galega. Antonia de la Torre naceu o 21 de maio do ano 1894 en Porto do Son (A Coruña) e morreu o 22 de agosto de 1969 en Noia, onde pasou os seus últimos 5 anos de vida rodeada de admiración, cariño e amizade da súa xente deixando un gran legado pedagóxico no sector educativo. En Fruime, unha pequena vila montañosa situada na cunca do río Beluso na Galicia rural, os habitantes aínda o recordan como un docente inesquecible, médico, conselleira, traballadora social, etc. Os habitantes máis pequenos din que, aínda que non a coñecen, téñena no seu recordo porque deixou unha pegada que é difícil de borrar. Os habitantes definen a Antonia como unha profesora metódica, disciplinada, directa, solidaria, xusta, entusiasta, amable e defensora da xustiza... Antonia fixo un traballo anónimo como moitos...

Emilia Pardo Bazán

Emilia Pardo Bazán naceu o 16 de setembro de 1851 en A Coruña, froito do matrimonio  formado polos Condes de Pardo Bazán. A literatura é un dos aspectos mais importantes da biografía da autora, xa que a  acompañou dende ben pequena e foi motivada polo seu pai, o cal tamén era un grande  apaixonado da lectura. Cóntase de modo anecdótico que pese a súa curta idade, Emilia xa  gozaba da lectura de clásicos como O Quixote ou A Ilíada. Foi unha privilexiada da época, xa que a pesar de ser muller,e grazas as amizades de seus  pais e aos numerosos viaxes que realizou con estes, puido acceder en todo momento a  unha educación de calidade.  Durante toda a súa vida, Emilia defendeu a necesidade de modernizar a sociedade  española. Unha das súas maiores loitas foi para acadar que as mulleres puideran ter as  mesmas oportunidades educativas e os mesmos dereitos que os homes. Outro dos temas  en relación as mulleres moi criticado pola auto...